بادامک
به روایت اسکندر اثرکار - کرامت محمدی
به فاصله ی یک کیلومتر بعداز «لیرمنجان» درانتهای یک جاده ی فرعی به طول 12000متر به سمت چپ، روستای کوچک «بادامک» واقع است. این روستادر ناحیه ی جنوبی دهانه ی «تنگ شول» ودر دامنه ی تپه ی به همین نام قرار دارد، که دارای شیب نسبتا تُند است وحالتی رو به مشرق دارد. اطراف آن را درختان بلند سپیدار احاطه کرده است.
درباره ی وجه نام گذاری آن اختلاف است، برخی میگویند آن از «باد مکان» گرفته شده است، زیرا جای نسبتا سرد است که به بلندی، جریان هوا در آن جا سرعت بیش تری دارد، عدهی دیگر میگویند آن از«بادام» گرفته شدهاست، چون در گذشته دامنههای این تپه پوشیده از درختان بادام وبوته ی «محک» = (شیرین بیان) بوده، بناءا "کاف " «بادامک»از "محک "آمده ودواسم باهم ترکیب وترخیم شده است.
کسانی دیگر میگویند " کاف " «بادامک» ازادات تصغیر است که اشاره به «بادام کوچک» دارد. لکن فعلادرآن ناحیه نه بادامی وجوددارد ،نه چندان محکی به چشم میخورد .
مالک اصلی اراضی «بادامک» حاج میرزا جان طالبی ارد کانی بوده است، اولین بار در سال 1335 (هش) به دستور او نخستین خانه توسط شخصی به نام عسکر رحیمی دراین محل ساخته شد، خانه ی محقر و ساده و کوچک بود که تنهااجاره دار و نگهبان مزارع در آن زندگی میکردند. بعداچند خانوار ازشول پلنگی آمده ودرآن جا سکنی گزیدند .
«بادامک» فعلی دارای 44 خانوار میباشد که ساکنین آن از مردم «پلنگی» وکربلایی محمد حسینی اند. تقریبا تمام آنها شامل دوتیره ی شرون کمالی ونجفی میشوند. اراضی «بادامک» جزء پلاک ثبتی «کربلایی محمد حسینی» است، مردم «بادامک» زمین زیاد ندارند. یک باب مدرسه ی ابتدایی در این روستا مشغول امور آموزشی است، زمین مسجد به مساحت 825 مترمربع معین شده است، لکن ساختمان آن تاهنوز احداث نگردیده است، این روستا حسینیه هم ندارد. لکن ازامکانات اولیه ی رفاهی شامامل آب لوله کشی، روشنایی برق، مخابرات وراه روستایی برخورداراست .
روستای «بادامک» تا سال 1382 (هش) فاقد قبرستان بود. مردم «بادامک» جنازه ی متوفی را به قبرستان عموی «آب باد» یا «لیرمنجان» میبردند، در سال1382 برای اولین بار در محل خود قبرستان معین نموده و خانمی به نام " آبی جان فروزان " را در آن به خاک سپردند .
============================================================
چُغا به روایت حاج غلام موثقی، عطاموثقی سهراب موثقی، هاشم زاهدی و جلال نظری
جلال نظری
در حدود یک کیلومتر بعد از «لیرمنجان» در انتهای یک جاده فرعی به طول 1300 متر به سمت راست و مشرق، روستای «چُغا» واقع است. محلی است آباد، پرنعمت و دارای اراضی وسیع و حاصل خیز. کلمه ی «چُغا» بروزن " دُعا " ازلغات فارسی اصیل است که به معنی " بلندی " و نقطه ی مرتفع میباشد. تا حدود 40 سال پیش ازاین روستای «چغا» در محوطه ی قلعهی به همین نام قرار داشت، آن قلعه به روی تپه ی بزرگ خاکی به نام «تُل چغا» واقع در ساحل غربی رودخانه ی «کُر» استوار بود، به همین خاطر به آن «قلعه چغا» میگفتند. یعنی قلعهی که در نقطه ی مرتفع واقع شدهاست. بااین که امروزه از آن قلعه جز تلی باقی نمانده و روستای کنونی «چغا» به مسافت بیش از یک کیلومتر دورتر از آن تل ساخته شده است، بازهم " کامفیروزیها" به روستای «چُغا» - «قلعه چغا» میگویند، این حکایت از اهمیت «قلعه چغا» د رگذشته میکند. جدا قلعهی مهم بوده و دارای برج و بارو و امکانات دید بانی ودفاع بوده است .
خود اهالی «چغا» به روستای خود " چغا " و به تل قدیمی خود «تل قلعهای » یا تل «چغا» میگویند. آن ها به آن تل قدیمی خود خیلی اهمیت میدهند، آن را مایه ی مباهات و افتخارات تاریخی خود میدانند، از این رو برای آن تل فضایل و افسانهها تراشیده شده است. آقای جلال نظری ضمن مطلبی که در مورد «قلعه چُغا» تهیه نموده است چنین مینویسد: «در مصب رودخانه ی زاینده رود«کُر» با آبهاینیلگون دریاچه ی "سد درودزن " از دور تپهی خاکستری نمایان است، که دامنههای آن پوشیده از گُلهای رنگارنگ قرمز و آبیاست، دراطراف آن تپه ی خاکستری مزارع سر سبز جو، گندم و شلتوک همواره خود نمایی میکنند. این تپه برای تک تک مردم کامفیروز، بویژه پیرمردان و پیرزنان " چغایی " خاطرهانگیز است؛ زیرا روزگاری مرکز فرمانروایی منطقه ی مهم «کامفیروز» بوده و مردانی بزرگ درآن زندگی میکردهاند. مردانی که امرشان مُطاع و دستورات شان بی چون و چراقابل اجرا بود، از جمله ی این مردان بزرگ "ملاّ حیدر موثقی " وملاّحسن خان قلعه چغایی " بودند؛ که یاد ونام شان همیشه نا نیکی برسر زبانها است.» « این گونه که میگویند: این تپه از زمانهای بسیار قدیم وازعهد "تیموریان" به وجود آمده است، اول بار " تیمور خان " برای آموزش نیروهای جنگی اش این تپه را به وجود آورده و قلعهی بر روی آن بنا کرد چنان که بر بلندای آن تا هنوز آثار بناهای مخروبه وجود دارد.» در سال 1350(هش) به دنبال بالا آمدن آب دریاچه ی «سد درود زن» آخرین بازماندگان، این قلعه سابق را ترک نموده، به حدود یک کیلومتری درجهت غرب نقل مکان نمودند. آنها در ابتدا با مصالحی از قبیل خشت و گل و چوب اقدام به ساخت و ساز خانه برای خود نمودند، اما در طی 20 سال گذشته با استفاده از مصالح ساختمانی مُدرن ومحکم از قبیل آجر، سیمان و آهن خانههای محکم و استوار ساخته اند. «چغای» امروزی تعداد 220 خانوار را در خود جا داده است که تعداد کل جمعیت آن بالغ بر 800 نفر میشوند، چنان که میگویند امروزه وسعت روستا نسبت به 15 سال قبل دو برابر شده است. نخستین مالک شناخته شده ی «قلعه چغا» حاج نصراللّه خان ایلخانی بود، حاج نصراللّه خان علاوه بر «قلعه چُغا» مالکیتهای زیادی در سراسر تنگ شول، «دلخان» و «مهجن آباد» داشت، او پسری داشت به نام «اسعدالسلطنة» و او هم زنی داشت به نام «زینةالسلطنة» که همه ی این املاک را فروخت. «شول »و «کودین» را به عزت اللّه خان صولة السلطنة برادر صولة الدولة فروخت، «دلخان»را به حضرات «کشکولی» و «بزی» داد، قلعه ی «چغا»، «پلنگی » و «آب باد» را مدتی برای خودشان نگه داشتند. در قلعه ی «چغا» دو نفر کدخدا معین کردند به نامهای ملاّ حسن خان و ملاّ حیدر آنها هم کدخدا و هم اجاره دار املاک اسعد السلطنة بودند . سرانجام " زینةالسلطنة " تصمیم گرفت املاک «قلعه چُغا» را هم به فروش برساند که فروخت به مرحوم حاج سید محمد دبیری و عزیز اللّه خان قوامی. " زینةالسلطنة " پسری داشت به نام " غلام رضا خان " که اورابه خارج فرستاده وبهای املاک «چغا» را خرج پسرش کرد. حاج سید محمد دبیری املاک «چغا»، «آب باد» و «پلنگی» را که همگی جزءیک پلاک بودند، نگه داشت تازمانی که برنامه ی اصلاحات ارضی پیش آمد . تا حدود یکی دو سال قبل از این اراضی «چغا» تنها زیر کشت شلتوک میرفت، اما از حدود 2 سال به این طرف مردم «چغا» سعی کردهاند از زمینهای خود سالی دو بار محصول بردارند، بدین ترتیب که نیمی از سال، زمینها رابه زیر کشت جو و گندم میبرند، نیمه ی دیگر سال تحت کشت شلتوک قراردارند. اراضی «چغا» علاوه بر حق آبه ی معینی که از رودخانههای «کُر» و تنگ «شول »دارد، از طریق تعداد130 حلقه چاه عمیق نیز مشروب میشود. آن قسمت از اراضی که در حاشیه ی «سد درود زن» قرار گرفته و از آب رودخانه ی «کُر» مشروب میشود، به نام " چم رنجان " معروف است، آن قسمت از اراضی که از آب رودخانه ی تنگ «شول» مشروب میشود، به زمینهای " بونه " معروف میباشد. وقسمت سوم زمین های معروف به " زمینهای تلمبه " می باشد . ورزش در «قلعه چغا» دارای فراز و نشیب های بوده است، تیم فوتبال موسوم به " پرواز " این روستا در مسابقات جام نوروزی سال 1377 «کامفیروز» حایز مقام اول شد ودر تور نمنت های بعدی تا مقامهای دوم و سوم عقب نشست، اکنون گویا دوره ی فترت واستراحت را میگذراند. جلال نظری دراین مورد چنین میگوید: «در سال 1379 هنگامی که جناب آقای خاتمی ریاست محترم جمهوری به شهرستان مرودشت تشریف آوردند، من طی نامهی از محضر ایشان خواستم که نسبت به معضلات این روستا، بویژه در امور ورزش توجه مبذول دارند، پس از مدتی از دبیرخانه ی ریاست جمهوری نامهی باقید رونوشت به فرمانداری - بخشداری و تربیت بدنی، برایم آمد که ضمن آن به مسئولین ذی ربط توصیه شده بود تا نسبت به رفع موانع موجود و تخصیص اعتبارات لازم اقدام فرمایند.» «لکن تا هنوز اقدامی دراین جهت صورت نگرفته است. ورزش کاران روستای «چغا» فاقد هر نوع امکانات ورزشی از قبیل زمین فوتبال و والیبال و سالن تربیت بدنی میباشند. هر سال از یک نقطه زمینی که زیر کشت نمیرود به عنوان زمین فوتبال استفاده میشود. در زمستانها کُلر شلتوک را جمع میکنیم، زمین کشاورزی را صاف نموده، به روی آن فوتبال مینماییم؛ در فصل بهار که آن زمین هازیر کشت میرود، ما دیگر زمینی برای بازی نداریم.» جلال ادامه میدهد: «مراسم جشن عروسی در «چغا» بسیار ساده و سالم برگزار میشود، هرکس توان و قدرت مالی جهت برگزاری مراسم عروسی داشته باشد، جشن مفصل به پا میکند، آن که توانایی برپایی جشن را نداشته باشد، دست نامزد خود را گرفته و به ماه عسل میرود. از حدود 3 سال به این طرف تعدادمسافران ماه عسلی روز به روز زیادتر میشوند، اهالی «چغا» نه تنها ایرادی بر آن ها نمیگیرند، که بیش تر تشویق شان مینمایند، تا این سنت نبوی هر چه ساده تر و سالمتر برگزار گردد.» «هم چنین مردم «چغا» هیچ تقیّدی ندارند تا در مرگ عزیزان شان حتما لباس سیاه برتن نمایند، یا مدتهای زیادی در مراسم شادی شرکت نکنند، تا سر و صورت خود را اصلاح نکنند... شاید چنین رسوم در گذشته وجود داشته، اما اکنون دیگر منسوخ شدهاست. وقتی عزیزی از دنیا میرود، بستگان او لباس روزمره ی خود رابرتن میکنند ودر مراسم جشن و شادی اقوام، خویشان و همسایگان شرکت مینمایند.» روستای «چغا» دارای مسجد و حسینیه ی مجزّی و باشکوه میباشد، که با همّت و پشت کار خود اهالی ساخته شده است، یک هیأت عزاداری به نام حسین بن علی (ع) امور عزاداری حضرت خامس آل عبا(ع) راسازمان دهی میکند، مراسم عزاداری و روضه خوانی در «قلعه چغا» سابقه ی بسیار طولانی دارد، چنان که در سالیان قبل حدود یک ماه تمام جلسات روضه خوانی و پُخت و پز نُذورات ادامه داشت، تقریبا هر خانهی هر سال یک جلسه روضه میخواند، بعضیها هم بیش تر، اما در سالیان اخیر بنا به علل فراوان متروک شده و بیش از چند جلسهی انگشت شمار باقی نمانده است . مردم «چغا» در جریان جمع آوری کمک به زلزله زدگان شهرستان بم، در زمستان سال 1382 مبلغی در حدود 20 میلیون ریال وجه نقد به ستاد جمع آوری کمک وامداد به زلزله زدگان، که زیر نظر پایگاه مقاومت اداره میشد، مساعدت کردند .